قلم برداشتن یک مادر جوان و حضور در آزمون کانکور

نیلوفر مستعد

زنان و مردان به عنوان خلیفه و نماینده خداوند (ج) در روی زمین از کرامت انسانی یکسان و ارزش مشابه برخوردار هستند. پروردگار عالم زن و مرد را از بدو خلقت بدون هرگونه تبعیض خلق نموده و از روح خویش در ایشان دمید تا آنان به عنوان بنده های صالح خداوند، یار و مونس هم باشند و آفریده شده اند تا به عبادت و شناخت خداوند متعال بپردازند. دین مقدس اسلام هیچ نوع برتری را میان زنان و مردان قابل نبوده و به آنان ارزش و اهمیت یکسان داده است و آنچه که از نظر اسلام تفوق و برتری شمرده میشود همانا تقوا و پرهیزگاری است.

وجود برخی شباهت ها و تفاوت های ذاتی، میان زنان و مردان امری طبیعی است که مشیت الهی بر آن قرار گرفته تا از این طریق زن و مرد نواقص همدیگر را برطرف نموده و با ملحق شدن به همدیگر کامل شوند. تفاوتهای موجود میان زن و مرد و صحبت نمودن از تساوی خلقت و حقوق آنان لزوماً به معنای “تشابه” نمیباشد. یعنی زن و مرد از لحاظ حقوقی و جایگاه انسانی در یک سطح قرار داشته و هر دو آن در انجام کارها و فعالیت های مشخصی را در زندگی دارا هستند ولی نظر به اساسات خلقت و سرشت هر کدام آنان میبایست مطابق طبیعت شان به انجام رسالت های زندگی مبادرت ورزند. مفهوم امر اینست که زنان و مردان هر دو بطور یکسان میتوانند در امور تعلیم و تحصیل پیشرفت نمایند و یا از نظر معنوی به مقام والای انسانی نایل شوند ولی در انجام کارهای زندگی هر کدام مطابق خصلت های انسانی و توانمندی های جسمی خویش عمل نمایند. در میثاق های بین المللی و اعلامیه های جهانی حقوق بشر نیز جایگاه زنان بطور مساوی با مردان در نظر گرفته شده و هیچ گونه تفاوت و تبعیض میان آنان موجود نمیباشد.

حق تحصیل برای زنان از نظر دین مقدس اسلام

تعلیم و فراگیری دانش یکی از عمده ابزارهایی است که هر انسانی میتواند تنها بوسیله آنان به شناخت حق نایل شود و در پیرامون زندگی و چگونگی خلقت کنکاش و تحقیق نماید. از اینرو در دین مبین اسلام اهمیت و جایگاه ویژه ای برای تعلیم و تربیت در نظر گرفته شده است و نمونه های فراوانی از آیات قرآن و احادیث وجود دارد که در آن مسلمانان به فراگیری علم ترغیب شده اند.

“هل یستوی الذین یعلمون والذین لا یعلمون” (1) ترجمه: آیا برابرند آنان که میدانند و آنان که نمیدانند؟

“اقراء و ربک الاکرم الذی علم بالقلم، علم الانسان ما لم یعلم” (2) ترجمه: بخوان. و پروردگار تو بس گرامی است. همان که انسان را آموزش داد. و به انسان چیزی را که نمی دانست آموخت.

“انما یخشی الله من عباده العلموا” (3) ترجمه: از میان بندگان خداوند تنها دانشوران از او خوف و خشیت دارند.

آیات فوق و آیات دیگری که در قرآن شریف در رابطه به جایگاه تعلیم و تربیه اشاره دارند تمامشان نشان دهنده اهمیت اساسی علم و دانش است و به همین صورت احادیث زیادی نیز در این رابطه نقل شده است.

“اطلبوا العلم ولو کان بالصین” ترجمه: بجویید علم را اگر چه در چین باشد.

“طلب علم فریضة علی کل مسلم والمسلمه” ترجمه: یادگیری علم بر هر زن و مرد مسلمان فرض است.

آنطور که در آیات و احادیث فوق ذکر گردید در هیچ کدام این آیات و احادیث گفته نشده است که علم و دانش و تعلیم و تربیت تنها برای مردان بوده و زنان نمیتوانند بیاموزند. بلکه در تمام موارد بالا بدون تفکیک جنسیتی برای مرد و زن بطور مساوی حق داده است تا بیاموزید و بیاموزانید. همانطوریکه زندگی انسانها هم چیزی نیست جز آموختن و کسب تجارب و دانش بیشتر، برای زندگی بهتر و شناخت خوبتر از پروردگار جهان.

جایگاه تحصیل زنان در قانون اساسی افغانستان و اعلامیه جهانی حقوق بشر

دولت جمهوری اسلامی افغانستان و قانون اساسی کشور مطابق به دستورات دین اسلام و با در نظر داشت حقوق اساسی زنان در اعلامیه جهانی حقوق بشر و معاهدات بین المللی؛ کوشیده است تا جایگاه خوبی را برای حق تحصیل زنان در افغانستان مشخص نماید. طالب و تفکر طالبانی که از بدو تاسیس تا حال دشمن علم،آگاهی و معرفت بوده و چندین بار مرتکب جنایت بشری حمله به دانشگاه،مکتب و آموزشگاه بوده که آخرین موردش هم حمله به مکتب سید شهدا در دشت برچی بود که با قساوت و بی رحمی دختران بیگناه را مظلومانه به شهادت رسانیدند، اما در آزمون کانکور بدخشان خانمی با طفل نوزادش در ازامون اشتراک کرد. و این سیلی بود به رخسار طالب و تفکر طالبانی که با هر جنایتی یک وجب، این نسل عقب نشینی نخواهد کرد.

نور ښکاره کړئ

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *

Back to top button