صلح خواست اساسی شهروندان

صلح خواست اساسی شهروندان

نیلوفر مستعد

افغانستان از چندین دهه بدینسو در آتش جنگ تحمیلی قدرت های بزرگ دنیا میسوزد.بدبختانه قربانیان اصلی این جنگ صرف افغانها هستند، بالخصوص جنگ جاری در افغانستان به حالت خونبار خود رسیده است که هیچ نوع ارزشهای دینی و معیاری های ملی احترام نمیشود، این جنگ از سوی بیگانه گان صبر مردم را به پایان رسانده ، هر روز از هر دوجانب به ده ها طفل ، جوان و محاسن سفید در این جنگها کشته می شوند ، مادران بی فرزند ، و فرزندان یتیم می گردد و به صدها جوان به ترک کشور مجبور می شوند.

در حقیقت قربانیان جنگ جاری در افغانستان مردم ملکی و انسانهای بی گناه اند.در آن از وسایلی مانند انتحار ، انفجار ،بمب های سبک وسنگین ،اعمال نادرست و غیر شرعی استفاده می شود که به هیچ وجه توجیه شده نمی تواند. چون افغانستان یک کشور اسلامی ، دولت آن اسلامی ، ملت آن مسلمان است وبر اساس نصوص الهی بر ضد آن هیچ نوع جهاد یا جنگ جواز ندارد ما مطمئن هستیم که این ملت تا آخرین لحظات موجودیت آن بر کره زمین پابند دین مقدس اسلام خواهد بود بخاطریکه بیشتر از 99 فیصد مردم این کشور مسلمانان اند و جنگ دربین مسلمانان عمل غیر شرعی است . بر اساس نصوص قرآنی و نبوی “ص” تحت نام دین سلاح برداشتن و فعالیت های مسلحانه برضد دولت اسلامی عمل ناروا شمرده میشود .

از نصوص قرآنی واضح می گردد که جنگ در کشور اسلامی مردود و بجای آن صلح یک ضرورت و آوردن صلح و سعی و تلاش برای آن وجیبه مسئولیت دینی شمرده میشود از آنجائیکه صلح حالت فطری دین مقدس اسلام است و هرکس را به امن ، صلح و اصلاح ذات البین دعوت می نماید پس نصوص دینی ، صلح را در هر سطح به بسیار قوت مطرح و پیروان خود را بسوی صلح دعوت می نماید سیرت و زندگی رسول الله “ص” از اتفاقات صلح و آوردن صلح مملو است که نمونه های بزرگ آن پایان دادن جنگ و منازعه چند صد ساله میان اقوام اوس و خزرج همه اینها توضیح دهنده آنست که صلح در اسلام به کدام حد ضروری است .

رسول الله”ص”در مورد اصلاح منازعه میان مسلمانان به اندازه حساس بود که شخص خودش برای اصلاح و حل آنها می رفت و آن را برهرکاری دیگری اولویت میدادازمعین جهت اصلاح ذات البین برای او بسیار مهم و ضروری بود .

اما زمانی که این مسئله میان دو گروه مومنان باشد این ضرورت چند برابر میشود واز اهمیت زیادی برخوردار است پس برهرمسلمان لازم است که عدل و انصاف را اختیار کند وظیفه هر مسلمانی است که گروه های نزاع کننده مسلمان را به صلح و آشتی دعوت نمایند که الله “ج” انصاف کننده گان را دوست میدارد.

نتیجه جنگ جاری در کشور جز تباهی ویرانی کشته شدن انسانهای بیگناه چیزی دیگری نیست از گروه طالبان میخواهیم تا به طرح حکومت افغانستان جواب مثبت ارایه نمایند چون اسلام دین صلح ،تحمل و اخوت است درآن افراطیت و خشونت از جمله تفرقه ، نفاق افگنی ، تعصب و تبعیض و همچنان ایجاد فاصله میان مسلمین و نفرت انگیزی جواز نداشته مخالفت با نص صریح قرآن کریم می باشد تا ازین بیش از ریختن خون مسلمانان جلوگیری بعمل آید به آتش بس فراگیر تمکین کنند تا این ملت خسته از جنگ از مزایای صلح مستفید گردیده و صاحب زندگی مرفه گردد. در موجودیت صلح زمینه بهتر برای تطبیق شعائر اسلامی مساعد میگیرد واز هر نوع فساد و مداخلات بیرونی جلوگیری میشود .

نور ښکاره کړئ

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *

Back to top button