کشته شدن اعضای القاعده در کنار طالبان نمایانگر پیوند ناگسستنی این گروه با القاعده است

کشته شدن اعضای القاعده در کنار طالبان نمایانگر پیوند ناگسستنی این گروه با القاعده است

نیروهای ویژه در کنار حمزه مهاجر فرمانده طالبان در ولایت پکتیکا ، ابومحمد التاجیکی ، یکی از اعضای ارشد القاعده را کشتند – شواهد دیگری از یک حقیقت ناخوشایند.

منبع : سلام تایمز

نویسنده : سلیمان

مترجم :سیدجمال اخگر

کابل – نیروهای ویژه امنیت ملی افغانستان در جریان یک عملیات در ولایت پکتیکا ، یکی از اعضای ارشد القاعده برای شبه قاره هند را به همراه یک فرمانده طالبان کشتند ، که این امر ادامه روابط بین گروه طالبان و القاعده را به اثبات می رساند.

یک مقام امنیت ملی که خواست از وی نام گرفته نشود گفت” قطعات نیروهای ویژه امنیت ملی در یک عملیات از قبل برنامه ریزی شده در منطقه گیان ولایت پکتیکا ، دولت بیگ تاجیکی مشهور به ابو محمد التاجیکی طراح و عضو ارشد القاعده شبه قاره هند به همراه فرمانده طالبان حضرت علی ، مشهور به حمزه مهاجر را کشتند”. به اساس اعلامیه امنیت ملی ، مهاجر ساکن منطقه وزیرستان پاکستان بود. این منبع روز جمعه (2 اپریل) گفت که مرگ این دو جنگجو جو هفته گذشته رخ داده است.

این مقام گفت که جفت آنها نقطه تماس بین طالبان و القاعده بوده و در حال برنامه ریزی حملات مشترک بودند. وی افزود: “آنها مسئول آموزش ، تمویل و تجهیز طالبان بودند و اخیراً برنامه ریزی برای حملات تابستانی را آغاز كرده بودند.”

این منبع گفت ” روابط بین طالبان و القاعده بیشتر از قبل تقویت شده است، چنانچه التاجیکی و علی تحت حمایت طالبان جنگجویان این گروه را در ولایات زابل ، غزنی ، خوست و پکتیکا آموزش دادند و افزود که ” آنها قصد داشتند این آموزش ها را به سایر پایگاه های طالبان در تمامی ولایات کشور گسترش دهند.” این سومین عضو ارشد شبکه القاعده است که پس از توافق دوحه در مناطق تحت کنترل طالبان کشته می شوند و بیانگر روابط استراتیژیک میان طالبان و القاعده در افغانستان است.

اگرچه بر اساس توافق نامه دوحه در فبروری 2020 طالبان متعهد شدند که روابط خود با القاعده را قطع کنند ، اما به گفته مقامات افغان ، ایالات متحده و سازمان ملل این گروه به روابط خود با القاعده ادامه می دهد و توافقنامه را نقض کرده است.

شورای امنیت سازمان ملل در گزارشی تاریخ 3 فبروری گفت که طالبان روابط خود با القاعده را حفظ کرده است.

به اساس این گزاش القاعده بین 200 تا 500 عضو فعال در 11 ولایت افغانستان از جمله ننگرهار ، بدخشان ، خوست ، غزنی ، هلمند ، کنر ، کندز ، لوگر ، نورستان ، پکتیا و زابل دارد که تحت حمایت طالبان فعالیت می کنند.

– دو گروه پیرو یک ایدولوژی

مقامات و تحلیلگران می گویند ، حضور اعضای ارشد القاعده در مناطق تحت کنترل طالبان و پایگاه های آنها ، جایی که آنها تحت تعقیب قرار گرفتند و سرانجام کشته شدند ، نشان می دهد که این گروه از قطع رابطه با این گروه تروریستی خودداری کرده است.

تمیم نورستانی ، تحلیلگر سیاسی و والی پیشین ولایت نورستان گفت :” القاعده در افغانستان حضوری قدرتمند و فعال دارد و به طور منظم در جوزجان ، سرپل ، بدخشان و شماری از ولایات جنوبی فعالیت می کند.”

نورستانی گفت: “طالبان نه تنها روابط خود را با القاعده حفظ کرده بلکه آنها را نیز تقویت کرده اند.”

وی گفت: “اعضای ارشد القاعده به طالبان زمینه مشاوره ، تمویل و تجهیز، آموزش را فراهم می کند و همچنین برای آنها استراتیژی طرح می کنند. بر اساس اطلاعات ما ، القاعده اخیراً بیش از 300 بال هواپیمای بدون سرنشین را برای جمع آوری اطلاعات برای طالبان خریداری کرده است.” “طالبان از آنها برای عکاسی از مناطق دولتی و اهداف آنها استفاده می کند.”

نورستانی افزود :” القاعده قصد دارد در صورت صلح طالبان جبه های جدیدی را از افراد ناراض این گروه باز کند و درین زمینه با فرماندهان جنگی طالبان به توافق رسیده اند”

وی گفت که این گروه تروریستی همچنین روابط نزدیک با ایران دارد و به تقویت روابط طالبان با تهران کمک کرده است.

اسحاق اتمر ، یک تحلیلگر سیاسی در کابل گفت ” “القاعده در هلمند ، غزنی ، فراه و مناطق دیگر حضور دارد و کشته شدن فرماندهان القاعده در مناطق تحت کنترل طالبان نشان می دهد که آنها ارتباط خود را با این شبکه قطع نکرده اند.”

اتمر گفت: “القاعده و طالبان پیرو یک ایدئولوژی و دکترین یکسان هستند. شواهد مستدل نشان می دهد که این دو گروه با هم ارتباط قوی دارند.”

“حتی اگر طالبان صد ها بار ادعا کنند که ارتباط خود را با القاعده قطع خواهند کرد ، آنها دروغ می گویند و این کار را نمی کنند.”

– همکاری با جنگجویان خارجی

غلام سخی احسانی ، تحلیلگر سیاسی مستقر در کابل ، گفت: “طالبان سعی کردند روابط خود با القاعده را پس از توافق دوحه پنهان کنند ، اما تاکنون هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد آنها حتی در فکر پایان اتحاد خود با القاعده بوده اند.” .

احسانی گفت: “برعکس ، طالبان بیشتر با تسهیل و ایجاد بستری برای فعالیت جنگجویان خارجی در افغانستان ، حملات تروریستی را در همکاری نزدیک با آنها انجام می دهند.”

احسانی گفت: كشته شدن ال تاجیكی در كنار یك فرمانده طالبان در یك پایگاه طالبان نشان دهنده رابطه قوی طالبان و القاعده است.

احمد سعیدی ، تحلیلگر سیاسی در کابل گفت “القاعده یک شبکه تروریستی جهانی با منابع و توانایی های نظامی ، مالی و فنی فراوان است. طالبان از این منابع و توانایی ها برای دستیابی به اهداف خود استفاده می کنند و شکی نیست که طالبان ارتباط نزدیک و قوی با القاعده دارند.” همین اکنون بیش از 10 هزار جنگجوی خارجی در کنار طالبان حضور دارند. »

سعیدی گفت :” قطع رابطه طالبان با القاعده و دیگر گروه های تروریستی به معنای نابودی {طالبان} است. طالبان هرگز روابط خود را با القاعده و سایر گروه های تروریستی قطع نخواهند کرد.”

نور ښکاره کړئ

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *

Back to top button