پیامد پافشاری برای خروج آمریکایی ها از افغانستان

پیامد پافشاری برای خروج آمریکایی ها از افغانستان

اگر یک کشور تحت کنترل طالبان نتواند رشد مبارزین اسلامگرا را متوقف کند ، یک برنامه جدید برای مذاکرات صلح ممکن در‌ دراز مدت نتیجه اندک داشته باشد.

منبع: اوپن دموکراسی

نویسنده: پاول راجرز

مترجم : سیدجمال اخگر

وزارت امور خارجه ایالات متحده با ارائه پیش نویس هشت صفحه ای توافق نامه صلح در بازی شطرنج خود با افغانستان به پیش رفته است.

آنتونی بلینکن ، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا ، در نامه ای انعطاف ناپذیر، واضح ساخته است که به یک حکومت موقت نیاز است و از دولت افغانستان و مذاکره کنندگان طالبان در دوحه خواست تا بر سر توافق تقسیم قدرت مذاکره کنند.

جلسات طی هفته های آینده در ترکیه برنامه ریزی شده است اما اینکه این دیدارها انجام می شود یا خیر تا حدودی به واکنش طالبان بستگی دارد.

اما با توجه به قدرت این گروه در بیشتر مناطق افغانستان ، احتمالاً مذاکرات را گامی مفید در تصرف کل کشور در زمان مناسب تلقی خواهد کرد.

دولت افغانستان درین زمینه دیدگاه کاملاً متفاوتی دارد ، رئیس جمهور اشرف غنی قاطعانه مخالف دولت موقت است.

با این حال ، جو بایدن ، رئیس جمهور آمریكا متقاعد شده است كه باید در مرحله ای موافقت كند زیرا ایالات متحده واقعاً خواستار خارج شدن از كشور است – حداقل برای 2500 سرباز منظم كه هنوز حضور دارند.

اگر رئیس جمهور ایالات متحده به توافق برسد – حتی اگر مجبور به تحمیل آن باشد – در این صورت بیشتر نیروهای دیگر ناتو (نزدیک به 10 هزار نفر در نقش های آموزشی غیر جنگی) نیز می روند و همچنین افغانستان‌برای ایجاد یک دولت منسجم و صلح آمیز به حال خود رها می شود.

– فصل جنگ آغاز می شود

این فقط 2500 سرباز نیستند که مورد نگرانی دولت افغانستان هستند.ایالات متحده در حال حاضر 18000 پیمانکار خصوصی در کشور دارد که متشکل از 6000 آمریکایی ، 7000 تبعه خارجی و 5000 افغان است.

پس از عقب نشینی نیروهای آمریکایی ، ممکن است در صورت وخیم شدن اوضاع امنیتی ، اتباع خارجی به شدت تمایلی به ادامه کار نداشته باشند.

با این حال ، در یک گزارش اخیر به کنگره گفته است که عزیمت اتباع خارجی و پیمانکاران آمریکایی “ممکن است بیشتر از عقب نشینی نیروهای باقیمانده ما برای اثر گذاری نیروهای امنیتی افغانستان مخرب باشد”.

در حال حاضر چشم انداز یک نتیجه خوب به دور از دسترس است و ، همانطور که در ستون ماه گذشته من اشاره شده است ، طالبان در طول زمستان با یک استراتژی هوشمندانه عمل کرده و آماده است تا به “فصل جنگ” به اصطلاح پس از زمستان برای کنترل بیشتر کشور وارد شود.

در طول زمستان از حمله به نیروهای خارجی خودداری می کرد و بیشتر تلاش خود را برای حمله به واحدهای پولیس و ارتش افغانستان انجام می داد.

همچنین در کارزار طولانی مدت ترور شخصیت های عام در کشور بویژه کابل نقش داشته اند.

– تهدید رو به افزایش

قربانیان قتل های هدفمند توسط طالبان، شامل قضات ، روزنامه نگاران غیروابسته تلویزیونی ، تهیه کنندگان و سایر کارمندان و همچنین مقامات وزرات ها بوده اند.

مسئولیت بسیاری از حملات را کسی بدوش نگرفته است. و همچنان سوظن وجود دارد که گروههای مخالف مسلح دیگر در کنار طالبان مانند گروه داعش که همچنان در کشور حضور دارد درین قتل ها دخیل هستند.

از دیدگاه امنیت ایالات متحده ، بیرون کردن نیروها با حمایت دوحزب کنگره ، اقدامی درست است، زیرا دو دهه جنگ برای یک هدف دست نیافتنی منطقی به نظر نمی رسد .

واقعیت تلخ این است که طالبان در مجالس خصوصی پیروز احتمالی شناخته می شوند اما کمتر قابل نگرانی است زیرا این گروه مستقیماً برمنافع امنیتی ایالات متحده تاثیر نمی گذارد.

با این حال ، اگر دولت افغانستان تحت سلطه طالبان نتواند از افزایش حضور بین المللی القاعده یا داعش جلو گیری کند ، وضعیت می تواند دشوار شود.

اگر بایدن ، 20 سال پس از 11 سپتامبر ریاست جمهوری خود را با یک تهدید جدید شبه نظامی داخلی از افغانستان به پایان برساند، پیامد آن برای ریاست جمهوری وی بسیار زیان آور خواهد بود. با توجه به گسترش گروههای افراطی اسلامگرا در جاهای دیگر ، این اتفاق دور از ذهن نیست.

به اساس گزارش موسسه مطالعه جنگ مستقر در واشنگتن ، در سوریه داعش در حال بازگشت است:

“داعش یک پایگاه مستحکم دایمی در مناطق کوهستانی صحرای مرکزی سوریه ایجاد کرده و شروع به سبقت گرفتن از نیروهای رژیم طرفدار اسد در منطقه کرده است.

داعش در حال راه اندازی کارزار برای جلب نیروهای حامی رژیم که از انرژی مورد تهدید داعش حفاظت می کنند می باشد.

حامیان روسی و ایرانی اسد زیاد تلاش کردند تا شورشیان داعش را مهار کنند اما نیروی لازم را درین راستا بخرج ندادند.

داعش از پایگاه منطقه ای خود برای بی ثبات کردن سایر مناطق سوریه استفاده می کند. داعش می تواند در جریان ماه رمضان که در اپریل 2021 آغاز می شود ، اقدام به تصرف سرزمین یا دارایی های مالی جدید در مرکز سوریه کند”

در دو منطقه آفریقایی ، ساحل و در امتداد خط ساحلی آفریقای شمالی ، شبه نظامیان افراطی اسلام گرا در حال گسترش فعالیت های خود هستند.

در ولایت کابو دلگادو در شمال موزمبیق ، نیم میلیون نفر به اثر خشونت های که از سال 2017 آغاز شده است ، از خانه های خود رانده شده اند، و در ساحل فعالیت های این گروه ها طی یک دهه گذشته افزایش یافته است.

در ساحل ، واکنش ایالات متحده و سایر کشور های غربی ، به ویژه فرانسه و انگلیس ، جنگ از راه دور متکی بر هواپیما های مسلح بدون سرنشین ، نیروهای ویژه و پیمانکاران خصوصی بوده است.

تحول اخیر ، گسترش فعالیت های «سیا» در نیجریا است – همین هفته نیویورک تایمز گزارشی از تأسیس پایگاه جدید سازمان «سیا» در نیجریا منتشر کرد.

تصاویر جدید ماهواره ای نشان می دهد که پایگاه هوایی در دیرکوی ، نایجیریا ، از سال 2018 رشد چشمگیری داشته است ، باند فرودگاه بسیار طولانی تر و امنیت آن بیشتر است.

این فرودگاه که در شمال کشور واقع شده است ، باند کوتاه با یک محوطه پشتیبانی کوچک داشت.

– ارتش های سایه ای غرب

طول باند در دو سال گذشته دو برابر شده است ، و یک ترکیب پشتیبانی جدید اضافه شده است که حداقل شش برابر اندازه قبلی است و شامل پناهگاه های هواپیما است که به نظر می رسد برای عملیات هواپیماهای بدون سرنشین مناسب هستند.

دیرکو سومین پایگاه نیروهای آمریکایی و فرانسوی در منطقه ساحل مرکزی است ، اما موقعیت آن به ارزش آن افزوده است – به اندازه کافی نزدیک به مرز لیبیا است و می تواند برای عملیات هواپیماهای بدون سرنشین در سراسر جنوب لیبیا که داعش در آن فعال است ، موثر واقع شود.

به طور کلی ، جنگ 20 ساله “علیه تروریسم” یک شکست آشکار بوده است ، اما با این وجود ادامه دارد ، دیگر نه با ده ها هزار سرباز در زمین ، بلکه به شکل ارتشهای سایه ای است که به ندرت از آن در ایالات متحده ، انگلیس یا فرانسه صحبت می شود.

با خروج سرانجام ایالات متحده از افغانستان ، اگر القاعده ، داعش و دیگر شبه نظامیان افراطی دوباره خود را احیا کنند ، این سیاست مطمئناً اتخاذ خواهد شد.

بدون شک سازمان « سیا» در آماده شدن برای نقش کلیدی در کشوری است که حد اقل 40 است درآنجا فعالیت داشته است.

نور ښکاره کړئ

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *

Back to top button