متن کامل قطعنامه اتحاد جهانی علمای اسلام

عبدالمنان توحیدیار

اتحاد جهانی علمای اسلام از حکومت افغانستان تحریک طالبان خواستار توقف جنگ به ویژه در ماه پرفیض رمضان گردید.

اتحاد جهانی علمای اسلام، آنچه در بسا کشور های اسلامی از تفرقه، تشتت، قتل و کشتار یکدیگر و منازعه ای که باعث تضعیف، عقب ماندگی و زمینه ساز میدان جنگ های نیابتی شده و همچنان منجر به طمع و چشم دوختن بر ثروت ها و سرمایه های شان و حتی بازگشت اشغال با استفاده از سرمایه و امکانات آن ها و افزایش آثار و پیامد های ویرانگر در کشور های مورد مناقشه و مردم مسلمان در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فقر، بیکاری، گسترش جهل و نادانی و امراض و بیماری ها، به گونه بی سابقه ای گردیده چنانچه نمونه آن را در سوریه، یمن و دیگر کشور ها مشاهده می کنیم را دنبال و پیگیری می نماید.

از جمله این اختلاف درد آور، جنگ در کشور دوست و برادر افغانستان (سرزمین دانش، فقه و تمدن) جایی که از چندین دهه بدین سو جنگ و درگیری در آن افروخته و شعله ور است، و مردم شریف آن لذت گوارای امنیت کامل و اهداف جهادی را که منتج به اخراج اشغالگران روسی گردید بهره مند نشدند، سپس اوضاع بدتر شد و جنگ در افغانستان با ورد آمریکا و متحدین آن، شعله ور گردید و توسعه یافت، طوری که روند و شمار کشته شدگان و مجروحین در دوران سالهای جنگ، به اساس آمارهای جهانی افزایش یافت .

با توجه به این حالت دردناک، ریاست، دبیرخانه و اعضاء اتحاد جهانی علمای اسلام امور ذیل را به حکومت افغانستان تحریک طالبان پیشکش می نماید:

1 – بخاطر الله متعال شما را به توقف جنگ و قتال به خصوص در ماه مبارک رمضان که ماه روزه، قیام، قرآن و لیلة القدر است فرا میخواند، تا مردم افغانستان بتوانند شعائر روزه ایشان را در امنیت و آرامش انجام دهند .

2- توقف جنگ و کشتار در میان مسلمانان را مطالبه میکند، چون جنگ افغانستان تنها مردم آن را نابود میسازد . گناه کسی که مومنی را عمدا به قتل می رساند از هیچ کسی پوشیده نیست . خداوند متعال میفرماید: وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُتَعَمِّدًا فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَابًا عَظِيمًا [النساء : 93]

ترجمه هرکس عمداً مومن را بکشد پس جزای او جهنم است که جاودانه در آن می ماند و خداوند بر او خشم می گیرد و لعنتش می کند و برای او عذابی عظیم آماده ساخته است.

دلایل شرعی دال بر آنست که قتل مومن بدون حق از بزرگترین جرایم است، تاجائیکه اگر کسی یک شخص را بدون حق به قتل برساند، مانند آنست که همه مردم را بقتل رسانیده است. خداوند متعال میفرماید: ( مَن قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا) (المائده 32)

ترجمه: هر کس را به غیر عوض کسی، یا به غیر فساد در روی زمین بکشد چنان است که همه مردم را کشته باشد و هر کس، کسی را زنده بدارد، پس چنان است که همه مردم را زنده داشت است

و پیغمبر علیه الصلاه والسلام می فرماید : لنْ یَزَالَ الْمُؤْمِنُ فِی فُسْحَة فِی دِینِهِ مَالم یُصِبْ دَمًا حَرَامًا. (صحیح البخاری)(9/2)

ترجمه: مومن همواره در وسعت و گستردگی دین خویش قرار دارد تا آنکه خون حرامی نریزد.

بنابراین به خاطر خدا و بخاطر حرمت خونها و حرمت ماه مبارک رمضان شما را به توقف جنگ و کشتار به خصوص در این ماه فضیلت فرا میخوانیم.

3 – اتحاد جهانی علمای اسلام تحقق صلح شامل و عادلانه را بر مبنای قرآن و سنت و مراجعه به آرای علمای ربانی امت اسلامی، از هردو طرف مطالبه می نماید. چنانچه خدواند امر نموده است : (وَإِذَا جَاءَهُمْ أَمْرٌ مِنَ الأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذَاعُوا بِهِ وَلَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ وَإِلَى أُوْلِي الأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِينَ يَسْتَنْبِطُونَهُ مِنْهُمْ) النساء:83

ترجمه: « و چون خبری ایمنی، یا وحشت به آنان برسد، انتشارش می دهند حال آن که اگر آن را به سوی پیامبر و به سوی اولی الامر خویش ارجاع می کردند» آن گاه اهل استنباط ایشان به آن پی می بردند»

بدون شک خداوند متعال علم و داوری را به علمای قادر به استنباط و فهم ضرورتها، وضعیت موجود و حالت متوقع رجعت داده است .

4- اتحاد کاملی که امنیت و آرامش را برای همه مردم متحقق سازد و به اخراج نیروهای خارجی از سراسر سرزمین افغانستان بینجامد، مطالبه می نماید .

5 – اتحاد جهانی علمای اسلام مسئولیت کامل حفاظت و پاسداری از امنیت افغانستان و خون هر انسان این کشور را بر حکومت افغانستان و تحریک طالبان حمل میکند، چون آنها در پیشگاه خدای متعال مسئول اند . لذا بر آنها لازم است تا خیر و مصلحت را برای این ملت مسلمان و پاک سرشت متحقق سازند.

از خدای متعال مسئلت می داریم تا مقدم این ماه فضیلت را آغاز خیر، برکت، توقف جنگ در افغانستان، یمن و همه سرزمین های اسلام و مسلمانان بگرداند، و خیر را در امت اسلامی گسترش دهد تا عزت، قوت، رحمت وعدل امت اعاده گردد، یقیناً او (الله) شنوای اجابت کننده است.

{وَاللَّهُ غَالِبٌ عَلَى أَمْرِهِ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ}{یوسف : 21 }

ترجمه: و خدا بر کار خویش تواناست، ولی اکثر مردم نمیدانند.

استاد دکتور علی قره داغی

دبیرکل

استاد دکتور احمد الریسونی

رئیس

نور ښکاره کړئ

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *

Back to top button