طالبان با استفاده از جنگ روانی می خواهند میان مردم وحشت ایجاد کنند

نیلوفر مستعد

چنانکه معلوم است جنگ به دو نوع است که عبارتند از جنگ سرد و جنگ گرم (جنگ فیزیکی و جنگ روانی) جنگ فیزیکی همان جنگ است که به اصطلاح قوت های امنیتی مان در حال حاضر در سنگر های جنگ می جنگند و با دشمن رویاروی اند. در چنين جنگ تلفات و زخمیان نیز وجود ميداشته باشد که نحوه برخورد نظامی و قوت دو طرف را نشان میدهد که کدام یک پیروز میدان اند اما جنگ روانی چیست و چطور میتواند پیروزی بیاورد تا چی حد دشمن میتواند پیروز این جنگ باشد ؟

همانطوریکه از نامش پیداست جنگ روانی به جنگي گفته میشود که دشمنان در سنگر هاى جنگ به شکست مواجه گردند و بلاخره شروع به تفرقه اندازی در میان اجتماع مردمی نمایند تاریخچه جنگِ روانی را می‌ توان به سالها پیش و تمدن‌های اولیه ي بشر بازگرداند. این جنگ از دورانِ بسیار قدیم توسط دشمنان به کار برده میشد زمانیکه آنها شکست ميخوردند راهی پیروزی آنها همین بود که تبلیغات منفی را روی دست میگرفتند و دفعتاً مردم را سراسیمه پريشان و به تشویق و در برابر حکومت ها بی اعتماد می ‌نمودند. دشمنان مردم افغانستان همواره با استفاده از چنین شیوه جنگی در اذهان مردم یک نوع ترس وبی باوری را به میان میآوردند که با به میان آمدن ترس و خوف نه تنها مورال و روحیه مردمان ضعیف میشود یکی از اصول اساسی جنگ روانی آگاهی نداشتن مخاطب از این مسله است زیرا مخاطب هیچ گاه به دنبال یافتن حقیقت نمی‌ رود و یا اگر به حقیقت هم بر حسب اتفاق برخورد بکند آنچه را که از قبل در ذهنش تداعی کرده‌ اند را قبول می‌ کند تا حقیقت را در چنین شرایطی اطلاعات جمعی و رسانه ها کمک بسا بزرگ برای دوست و دشمن می نماید. دشمنان با استفاده از وسایل ارتباط جمعی و اطلاعات خبري نظیر فيسبوک، تويتر، گوگل، يوتيوب وغیره قادر به این شده اند تا در سراسر آنها با استفاده از تکنالوژی های مزکور صفحه ها و اکونت های مستعار میسازند تا تبلیغات دروغین را به نشر برسانند و با این نوع تکنیک آنها بخت جنگ را به نفع خویش باز می کنند چونکه با تبلیغات منفی شان مردم و ملت ها را به جان هم میاندازند اردو و پوليس مجبور به تامین امنیت در شهرها میشوند تا از ورود دشمن به شهرها جلوگیری نمایند. زیرا دشمن تکنیک را به کار برده تحرکات محاربوی و تعرضی را در دو خطوط جنگ یعنی در ولایات که مربوط به ساحات و موقعیت های جنگی میشود که از قبیل دشت ها و کوه ها میباشد که با اردو رویاروی می جنگند و در شهر ها و موقعیت های ديپلماتيک پلان ها و تحرکات وسیع انفجاری را طرح میکنند تا نظام را برهم زنند.

حال اینکه گروه های طالبان در میادین نبرد در مقابل نیروهای افغان با شکست سخت روبرو اند و دیگر توان مقابله با نیروها افغان را ندارند با استفاده از جنگ روانی میخواهند که در میان مردم وحشت را ایجاد نمایند تا بتوانند حملات شوم خود را در برابر نیروهای قهرمان ما انجام دهند و باداران و حامیان خود را بیشتر راضی نگهدارند.

بنا از تمام مردم شریف افغانستان خواهان هستیم که فریب تبلیغات دروغین دشمن را نخورده چون ایشان در میدان های نبرد با شکست سخت مواجه اند و حالا میخواهند که تبلغات دورغ خود را پیروز میدان نشان دهند .

نور ښکاره کړئ

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *

Back to top button