رهبری جنگی طالبان در کشور بدست جنرالان متقاعد پاکستانی است

رهبری جنگی طالبان در کشور بدست جنرالان متقاعد پاکستانی است

شمس حقجو

با آغاز فصل تابستان و تعطیلی نهاد های تحصیلی در کشور پاکستان هزاران نفر از مدارس پاکستانی برای جنگ به کمک سازمان ای اس ای در حال ورود به افغانستان هستند. ورود جنگجویان لشکر طیبه و سایر گروه های افراطی پاکستان همراه با نظامیان آی اس آی نیز در حال افزایش است.

یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در مرز سپین بولدک برای جابجایی و رفت و آمد این جنگجویان و افراد طالبان هرساله آماده می گردد هر چند شواهد اخیر در سیاست پاکستان نشان نمی‌دهد که پاکستانی ها طرفدار پیروزی نظامی طالبان و غصب و انحصار قدرت بدست آنها باشد، اما با تشدید جنگ می خواهند طالب ها به مناطق بیشتری در افغانستان مسلط شوند تا راه برای برنامه های آینده پاکستان فراهم شده و جنگ در افغانستان تداوم پیدا کند.

چنانچه منابع امنیتی تائید کردند، دو جنرال متقاعد پاکستانی جنگ را در شمال به خصوص در ولایت فاریاب فرماندهی و مدیریت می کنند و طالبان بومی این در فاریاب و دیگر ولایات همجوار پیش مرگان این جنگ اند و اما طالبان زیادی از ولایات دیگر مانند هلمند و اورزگان نیز به فاریاب آمده اند.

طالبان وسایلی را که از سرپل غارت کرده بودند به غورماچ انتقال دادند بخاطریکه طالبان به افراد محلی منطقه اعتماد ندارند. آنها نگرانی و ترس دارند که طالبان این منطقه و افراد ولسوالی های فاریاب که با آنها یکجا هستند بر ضد آنها عمل کنند و غارت شده ها را بگیرند.

به گفته شاهدان عینی طالبان تمام پول و عواید که از باج گیرهای مختلف ک توسط افراد منطقوی شان جمع آوری می کنند در اخیر روز طالبان غیر منطقه می آیند و پول را از دست آنهامی گیرند و می روند، کسی حق اعتراض ندارد، چون شعار طالبان “امارت و اطاعت” است تمامی طالبان و مردمی که به قول آنها در ساحۀ امارت قرار دارند و زندگی می کنند، از امارت و فرمان قوماندانان امارت اطاعت بی قید و شرط و بدون چون و چرا داشته باشند.

در گذشته شماری از طالبان اوزبیک وسایر ترک تبارها در فاریاب و برخی مناطق دیگر اکثرا با داعش یکجا شده بودند مگر آنها را دو باره به صف طالبان بسیج شده اند با وجود آن هم زیاد فعال نیستند و طالبان به آنها زیاد اعتماد ندارند. این طالبان داعشی مستقیم از طرف isi و پاکستانی ها تمویل میشوند. با این همه این گروه دچار تلفات سنگین در جبهات مختلف افغانستان گردیدند که در روزهای اخیر ۳۱ طالب تروریست؛ از سوی نیروهای قهرمان در دایکندی کشته شد- ۱۴ طالب در حومه‌های جوزجان بقتل رسید- ۲۵ طالب در ولسوالی قادس ولایت بادغیس- ۴۰ طالب تروریست در حمله هوایی در علی‌آباد کندز- ۵۵ تروریست، به‌شمول ۳۵ شهروند پاکستانی در ولسوالی گیلان غزنی کشته شد.

همچنان در نتیجه‌ی عملیات مشترک قطعات خاص ریاست عمومی امنیت ملی و ضربات قوای هوایی کشور در ولسوالی اوبه ولایت هرات؛ به شمول ملانجیب رفیع قوماندان قطعه سرخ گروه طالبان با ۲۰ تروریست دیگر نیز کشته شد.

در تازه ترین ترفند با استفاده از افراد تحت پوشش محاسن سفیدان شماری از پوسته ها و جز و تام های دولتی را در بعضی از نقاط کشور به وسیله تهدید بزرگان، متنفذین و محاسن سفیدان با نفوذ تثبیت و شناسایی نموده و در نتیجه نیروهای امنیتی و دفاعی کشور را تحت عنوان”جنگ یا تسلیمی” اغفال و زمینه اشغال اراضی و مهمات را مساعد سازند.

منسوبین اگاه و با شهامت امنیت ملی افغانستان از این ترفند طالبان تروریست آگاهی حاصل نموده و بدون ضیاع وقت جهت مهار آن اقدامات خاصی را روی دست گرفته اند. طی عملیات ویژه اپراتیفی از ولسوالی صیاد ولایت سرپل سه تن از افراد تحت پوشش محاسن شناسایی و بازداشت گردیده اند

نور ښکاره کړئ

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *

Back to top button