خارجی ها در صفوف طالبان

عارف نظری

روز گذشته خبرهایی از ولایت بغلان در شمال کشور مبنی بر حضور اتباع پاکستانی و تاجیکستانی در صفوف گروه طالبان منتشر شد. فرماندهان ارتش در صف مقدم جنگ در بغلان به رسانه‌ها گفتند که در میان طالبان اتباع کشورهای پاکستان و تاجیکستان دیده شده‌اند. سال گذشته نیز ریاست امنیت ملی و ارتش کشور گفتند که ده‌ها پاکستانی در صف طالبان در ولایت هلمند حضور داشته‌اند و ده‌ها تن آنان نیز کشته شده است.

حضور جنگجویان پاکستانی در میان گروه طالبان پدیده تازه‌ای نیست، زیرا خاستگاه این گروه پاکستان است و از دو جهت توسط پاکستان حمایت می‌شود. مدارس پاکستان برای گروه طالبان تروریست تربیه کرده و می‌فرستد و همچنن سازمان استخبارات نظامی پاکستان نیز برای گروه طالبان امکانات آموزش و تجهیز و وسایط و استخباراتی را فرهم می‌سازد.

با توجه به این که شورای رهبری طالبان در پشاور، کویته و کراچی حضور مستقر است و آدرس این گروه نیز جغرافیای پاکستان شمره می‌شود، جای تعجب نیست که اتباع پاکستانی نیز در میان جنگجویان این گروه دیده شود.

آنچه مهم دانسته می‌شود، این است که اکثراً متخصصان ماین و انفجار انتحار گروه طالبان همه پاکستانی است و در این زمینه‌ها برای جنگجویان این گروه آموزش می‌دهند.

گذشته از این، وابستگی طالبان به پاکستان روشن تر از آن است که کسی بتواند آن را مخفی کند، بابر این سازمان های اطلاعاتی پاکستان بدون شک در میان طالبان افراد و اشخاصی دارند که حضور میدانی طالبان را در صف جنگ کنترول کرده و نگذارد که صف این گروه از هم بپاشد.

پس جنگ افغانستان یک جنگ داخلی محض نبوده و دست کم پاکستان با تمام قوای در عقب آن ایستاده است. کشوری که صادراتش به افغانستان تروریست و انتحاری و انفجاری و ناامنی و جنگ است و تلاش دارد که روند صلح را نیز به سود خویش مصادره کرده و گروه طالبان را که صد در صد به این کشور وابسته است، سرکار بیاورد.

اکنون وجیبه ملی تک تک شهروندان افغانستان است که نگذارند مزدورانی به نام طالب که دم شان در راولپندی بسته است، بر سرنوشت کشورمان حاکم شوند و تمام دستاوردهای دو دهه پسین را با خاک یکسان کنند.

نور ښکاره کړئ

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *

Back to top button