اهمیت غرس نهال و رابطه اسلام با طبیعت سبز

نیلوفر مستعد

طبیعت سبز (درختان و جنگلات) نقش مهم و ارزنده در غذا، صحت موجودات زنده به ویژه انسان‎ها دارند ، درختان محیط زیست را سرسبز و هوا را پاک می سازند ، اما متأسفانه، طوری که دیده می شود در بخشهای مختلف کشور جنگل ها و باغ ها از بین رفته و در داخل کشتزارهای مردم راه های فرعی ساخته شده است که در این زمینه جنگ های داخلی نیز نقش خود را داشته است طوری که گروه طالبان در زمان حاکمیت شان علاوه بر این که مردم را با انواع خشونت سرکوب می کردند حتی به طبیعت نیز رحم نکرده و باغ های سبز و تاکستان های انگور شمالی را به دستور پاکستان به آتش کشیدند که این بزرگترین صدمه به طبیعت می باشد.

هر فرد کشور با فرا رسیدن فصل بهار دستکم یک یا چند نهال‎ را غرس نماید ، زیرا غرس نهال ها یک کار حیاتی برای پاکی و سرسبز نگه داشتن محیط زیست و بهبود اقتصاد پنداشته می شود از همین رو موجه خواهد بود که مردم در بخش های مختلف کشور به ویژه شهرکابل بایست نهال غرس نمایند تا باشد شاهد یک افغانستان عاری از آلودگی باشیم.

آگاهان محیط زیست همواره هشدار می دهند که افغانستان از جمله کشورهای است که از آلودگی محیط زیست تعفن و هوای نل مطلوب و غیر صحی رنج می برد ، کثرت فابریکه ها ، کارخانه ها و شرکت های بزرگ در سایر کشورها عامل بزرگ آلودگی محیط زیست و هوا است ، اما محیط زیست و هوای افغانستان از مواد کیمیاوی و بیولوژیکی که از جنگ ها ناشی می شوند آلوده و متعفن گردیده است.

آلوده شدن محیط زیست از عوامل عمده افزایش بیماری های مهلک و خطرناک شمرده می شود ،از دیدگاه آگاهان عرصه صحی همین اکنون تعداد زیادی از هموطنان ما به همین دلیل شکار بیماری های گونه گون شده اند.که برای برون رفت از وضع موجود غرس نهال ها نقش مهم در پاکسازی محیط زیست و هوا دارد و باید روند نهال شانی برای همیشه ادامه یابد تا در آینده قادر به کنترول وضعیت اسفبار محیط زیستی گردیم .

نهال شانی نه تنها شفافیت محیط زیست را تضمین می کند بلکه فواید زیاد اقتصادی نیز دارد بیشتر۷۰ درصد هموطنان ما شغل زراعت دارند و از این طریق حوایج خود را برآورده می سازند، اگر ما توجه بیشتر برای پیشرفت زراعت بکنیم و این سکتور را مدرن و عصری بسازیم، از یک سو از احتیاج به دیگران رهایی حاصل می نماییم و از سوی دیگر ریشه های اقتصادی کشور را تقویت می بخشیم.

نهال شانی بر علاوه از پاکسازی محیط زیست و فواید اقتصادی ، در آخرت ثواب نیز دارد، رسول الله(ص) فرموده است : هر کسی نهالی بکارد که از او انسان و پرنده و چهارپای استفاده بکند ، برای او صدقه است “مسند امام احمد”

حاصل اینکه نهال شانی ثواب اخروی ، فواید دنیوی و صحتمندی و تندرستی را به بار می آورد ، لهذا باید به غرس نهال ها توجه جدی داشته باشیم .

در واقع نهال شانی یکی از سنت های دیرین مردم کشور ما است و همه ساله نهال های مثمر وغیر مثمر، هم از سوی دولت و هم از جانب مردم به منظور سرسبزی منازل، باغ ها کوچه ها و جاده های شهر غرس می شوند و این مأمول در تمام ولایات کشور در فصل بهار ادامه می یابد.

امسال نیز مراسم نهال شانی از سوی حکومت به امید استقرار صلح و ثبات برگزار گردید و ما هم دیده به راه یک افغانستان عاری از جنگ و سرسبز می مانیم.

نور ښکاره کړئ

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *

Back to top button