انتظار ممتد خاتمه یافت

انتظار ممتد خاتمه یافت

شمس حقجو

سیستان نام فراموش شده است که روزی به حوضه مشخص فرهنگی و جغرافیای بنام سیستان در جنوب غرب کشور موقعیت داشت که شکوفایی تمدن آن زبانزد عام و خاص در طول تاریخ بوده اما قسمی که هر پدیده سیر صعودی و نزولی خود را می پیمایند و عوامل حوادث طبیعی لشکر کشی های امپراطوران جهانخوار چنگیز و مغول و امثال آن در اضمحلال نظامها نقش ایفا نموده اند. از بین رفتن بند کمال خان در اثر عوامل فوق زمینه ساز از بین رفتن عظمت سیستان گردید که آن همه سرسبزی و شادابی و آبادیها یکی پی هم از بین رفت و پارچه های نیمه ویرانه آن به قلمرو های مختلف امروزی منقسم شد صد ها سال مردم متعلق به آن حوضه تمدنی در انتظار احیای دوباره مجد و عظمت از دست رفته شان را می کشیدن و این آرزو را با خود بردن اما خوشبختانه امروز آن آرزوهای دیرینه با سعی و تلاش مردم و سران کشور از موسی شفق گرفته تا این زمان این پروژه حیاتی بند کمال خان که زیربنای ایجاد دوباره سیستان شکوفا و با عظمت است.

به حمد والله افتتاح گردید و مردم تشنه و نیازمند نیمروز دوباره صاحب آب و مالک آن شدن و از احتیاج دیگران که آب خود شانرا برایشان با محنت و سهیمه محدود می دادن رهای یافتن که این دست آورد تاریخی و دیرپای واقعا ستودنی است. اکمال بند کمال خان کار آسانی نبود شجاعت فداکاری و ریسک های زیادی داشت که ملت ما بخصوص نیروهای امنیتی دلیر و حامیان واقعی کشور از این سرمایه ملی شان در برابر حملات مسلحانه غلامان و اجیران بیگانه که بخاطر تامین منافع دیگران می جنگند دفاع نمودن و صد ها حملات تهاجمی ماین گذاری موتر بم و ترور را خنثی نمودن و تعدادی در این راه جام شهادت نوشیدن تا این سرمایه بزرگ از دست رفته در اختیار مردم ما قرار گرفت .

امیدواریم در حفظ و نگهداری این پروژه حیاتی که بقول رئیس جمهور غنی آب ما آبروی ماست و در بدل نفت به متقاضیان داده خواهد شد توجه جدی دایمی صورت گیرد تا مردم ما بهره کافی از این سرمای که سالها هدر رفته بود ببرند و آرزو داریم مانند دریای هیرمند تمام آب های ما در اختیار خود ملت ما قرار گیرد تا کشور ما خرم و سرسبز و آباد گردد. این آرمان زمانی برآورده میشود که مردم بیدار و همکار در تطبیق این برنامه های کلان ملی خود شوند.

نور ښکاره کړئ

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *

Back to top button