انتظار مردم افغانستان از نشست ترکیه

انتظار مردم افغانستان از نشست ترکیه

توفیق عظیمی

قرار است در همین نزدیکها دومین نشست در ترکیه پیرامون حل مشکلات کشور قطع جنگ، تامین صلح سرتاسری و نوعیت نظام و ادغام گروه طالبان در آن بحث و تصامیم در این مورد به حضور داشت کشورهای ذیدخل در قضیه افغانستان اتخاذ گردد. گمانه زنیها بر این است که در نشست استانبول تصمیم سرنوشت ساز جدی گرفته خواهد شد. اهمیت این نشست ها در این است که برای اولین بار کشور های ذینفع در قضیه افغانستان در آن اشتراک می نمایند که در حقیقت اجماع منطقوی در این مورد صورت گرفته و بهانه برای تداوم جنگ بعد از توافق باقی نمانده و زمینه های سوء استفاده برای کشور های مداخله گر اصولا قطع میگردد.

قسمآ نتیجه این نشست قبل از تدویر واضح و هویدا است که پروژه جنگ باید قطع گردد و از این جهت است که گروه طالبان منافع خود را در خطر دیده و از اشتراک در آن می خواهند ابا ورزند ولی این کار غیر ممکن است زیرا باداران شان وادار ساخته شده که در این نشست ها شرکت نمایند و حتی در نشست روسیه در جمع دیگر کشور ها باز گشت امارت طالبانی را رد کردن که قبلا آن را در زمان زمامداری گروهی طالبان به رسمیت شناخته بودن معلوم است که تعاملات و تحولات در منطقه بخصوص در مسایل افغانستان بی پیشینه جدی است از این سبب امیدواری مردم به این نشست زیاد است که ان شا الله وسیله گردد برای قطع جنگ و خونریزی ویرانی و تباهی چهل ساله کشور که میلیونها نفر قربانی گرفته و صدها هزار آواره بیش از سه میلیون معتاد و به عین پیمانه یتیم و بیوه و کشوری ویرانه بجا گذاشته است .

توقع میرود این نشست ها مکمل تر و پخته تر از جلسات قبلی چون بن بوده و در آن اراده عمومی ملت افغانستان و توافق همسایگان و قدرت های جهانی دخیل گردد تا بار دیگر خلای برای سوء استفاده مغرضین باقی نماند و مردم بتوانند بعد از چهل سال طعم صلح و زندگی مرفه و آرام را بچشند.

امید واریم با تبدیلی سال و قرن حالت مادی و معنوی کشور و هموطنان ما مبدل گردد بسوی خوشی نیک بختی و هر چه مربوط گذشته بود بگذشته بماند و تقدیر تازه خداوند بر این ملت نصیب گرداند.

نور ښکاره کړئ

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *

Back to top button