آیا در آقای سیوان از وضعیت افغانستان واقع بینانه است؟

شمس حقجو

بینین سیوان دیپلمات کشور قبرس است ، او مشاورارشد نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد درامورافغانستان بود.آقای بنون سیوان یکی از بازیگران بین‌المللی دخیل درموافقت نامه جنوا بود. در زمان ماموریت وی، موافقت نامه‌هایی میان افغانستان و پاکستان با نظارت شوروی و آمریکا، برای پایان جنگ در افغانستان امضاء شد. آقای سیوان در سال ۱۹۹۲، زمانی که داکتر نجیب الله در انزوا و حالت فرار قرار گرفت ، سیوان به کابل آمد تا زمینه خروج داکتر نجیب الله را از افغانستان فراهم کند؛ اما بر اساس گزارش‌ها، افراد جنرال دوستم مانع حرکت موتردکتر نجیب الله به سوی میدان هوایی کابل شدند و داکتر نجیب الله به دفتر سازمان ملل متحد رفت و چهار سال بعد به دست طالبان کشته شد.

اخیرآ آقای بینین سیوان در یک تحلیل مقایسوی وضعیت حکومت آقای غنی را به دوره حکومت آقای نجیب ربط داده است ، وی درمصاحبه ای با دویچه وله گفته است که داکتر اشرف غنی در حال حاضر درنقش داکتر نجیب الله و طالبان درنقش مجاهدین سابق هستند و در آینده نیز همین وضعیت وجود دارد. وی ابراز نگرانی کرده است که روسیه در آن زمان داکتر نجیب الله را تنها گذاشته و اکنون داکتر اشرف غنی توسط ایالات متحده تنها مانده است.

اما در حقیقت ، نظریه و مقایسه بینین سیوان صحیح نیست زیرا شرایط دیروز تا امروز متفاوت است ، در آن زمان اتحاد جماهیر شوروی سابق متلاشی شده بود و همچنان جهان مخالف شوروی بود ، اما اکنون امریکا گپ اول و آخر را از لحاظ تسلیحات نظامی و اقتصادی میگوید و همچنان بخش بزرگی از کشورهای کره زمین حامیان آمریکا محسوب میشوند . در آن زمان شوروی نیروهای خود را عقب کشید وعده و تفاهمی با دولت و ملت افغانستان نداشت .

اما اکنون تمام جهان با افغانستان و مردم افغانستان است و کمک های بین المللی نیز تاسال ۲۰۲۴ ادامه دارد .

امروز افغانستان دارای ارتش ملی ، قوت های هوایی ، نیروهای کماندو و دارای یک سیستم اطلاعاتی قوی و منظم در منطقه است و همچنان در صورت وخیم شدن اوضاع هنوز نیروهای خارجی به ویژه نیروهای آمریکایی از نیروهای نظامی و دولت افغانستان حمایت می کنند.

گذشته از این امروز در افغانستان جامعه مدنی ، احزاب سیاسی ، رسانه های تصویری و صوتی ، رسانه اجتماعی ، آگاهی عمومی وجود دارد . مردم در فضای دموکراسی ونظام جمهوری زندگی می کنند .

نکته مهم ، تفاوت دیروز و امروز پشتیبانی مردم از نظام است ، در حکومت داکتر نجیب الله مردم افغانستان تحت حمایت کشور های منطقه مخالف ، دولت نجیب الله بودند . اما اکنون شهر وندان افغانستان از طالبان متنفر هستند واز نظام جمهوری قاطعانه حمایت می کنند.

بنآ با توجه به تاریخ گذشته ، مقایسه وضعیت فعلی متفاوتر از گذشته است و سیستم فعلی هرگز به ترتیب حکومت داکتر نجیب الله ازهم نخواهد پاشید، چون مردم افغانستان و کشورهای همکار، دولت آقای غنی را حمایت خواهند کرد ، حال اگر طالبان جنگ را با این حکومت ادامه دهند و یا راه صلح را در پیش بگیرند ، حکومت و ملت مصمم به برگزاری انتخابات برای رهبری آینده افغانستان میباشند .

نور ښکاره کړئ

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *

Back to top button