آتش بس سه روزه برای چه؟

آتش بس سه روزه برای چه؟

توفیق عظیمی

گروه طالبان اعلام کرد که در سه روز عید آتش‌بس می‌کند و در اعلامیه به جنگجویان این گروه دستور داده که در این سه روز از تعرض بر مواضع دولت خودداری کنند. در این اعلامیه همچنان از جنگجویان این گروه خواسته شده که در مناطق زیر اداره دولت نروند و دولتی‌ها را نیز اجازه ندهند که در ساحات تحت کنترول این گروه بیایند.

شکی در این نیست که خواست قلبی تک تک شهروندان کشور آتش‌بس و ختم جنگ و ناامنی در کل کشور است و این خواسته قلبی را بارها از طرق مختلف ابراز نیز کرده‌اند. باز هم شکی در این نیست که حتی برای یک ساعت هم که آتش بس شود مفید است و می‌تواند زمینه ساز ختم جنگ در کشور شود.

اما آتش‌بسی که گروه طالبان اعلام کرده‌اند بیشتر ترفند و تاکتیکی برای تجدید قوا بوده و هدفی جز ادامه جنگ با قوت بیشتر ندارد؛ زیرا این گروه چنان بحرانی از قساوت و خون و ترور و انتحار و انفجار در کابل و شهرهای دیگر کشور به راه انداخته که آتش‌بس سه روزه تاکتیکی دردی از آلام مردم این سرزمین دوا نمی‌کند.

گروه طالبان همین اکنون در تمام نقاط کشور بدون استثناء در حال جنگ با نیروهای دفاعی و امنیتی کشور است و همه روزه در شهرهای کلان با راه اندازی و اجرای حملات تروریستی از مردم ملکی نیز قربانی بی شمار می‌گیرد، پس در این فوران دود و آتش و جنایت و قساوت و تروریزم سیاهی که طالبان به راه انداخته‌اند، آتش‌بس سه روزه به دردی نمی‌خورد.

گذشته از این، طالبان در چند روز اخیر صدها و هزاران جنگجوی خود را در بغلان و غزنی و هلمند و قندهار و فراه و هرات و فاریاب و بدخشان و کندز و تخار و ارزگان و دایکندی و ننگرهار از دست داده و در واقع زمین گیر شده است، بنا بر این آتش بس تاکتیکی کرده تا تجدید قوا کرده و دوباره جنگ را بی‌رحمانه تر از قبل آغاز کند

در این میان دولت افغانستان باید هوشیار بوده و فریب تاکتیک‌های سیاه طالبان را نخورده و به سرکوب کامل این گروه ادامه دهد. طالبان نشان داده‌اند که در هیچ تعهد و توافقی صادق نبوده و هر اقدام به ظاهر نیک آنان در واقع ترفندی است برای فریب مردم افغانستان و جهان تا به خواسته‌های شوم شان برسند، پس آتش‌بس طالبان در واقع آمادگی برای جنگ بیشتر است.

نور ښکاره کړئ

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *

Back to top button