طالبان هزینه های خویش را چگونه تامین می کنند؟

طالبان هزینه های خویش را چگونه تامین می کنند؟

عارف نظری

طالبان و گروه های تروریستی سالانه میلیون های دالر از گشت، تولید و قاچاق مواد مخدر بدست می آورند در واقع مواد مخدر تمویل کننده اصلی طالبان و تروریسم جهانی است. طالبان با فشار وارد نمودن بالای دهاقین ساحات که در تصرف خود دارند آنها را وادار می نماید تا به کشت مواد مخدر مبادرت ورزند و بعد هم آنها این مواد را در فابریکه های تولیدی پروسس نموده و توسط قاچاقبران داخلی و خارجی به سراسر دنیا صادر میکنند. گفته میشود که منطقه مرزی بلوچستان میان افغانستان و پاکستان و ایران یکی از غیر قانونی ترین راه های است که در آن به گونه گسترده مواد مخدر تولید و قاچاق می شود. این منطقه که دارای کوه ها و صحراهای زیاد است دارای 2000 مایل مربع مساحت بوده و بخش از مرز افغانستان در تپه های چیگی 150 مایل به طرف جنوب و از سال 2001 به این سو تحت حاکمیت دولت افغانستان نمی باشد. اینجا یک مرکز مهم و مناسبی برای بیشترین تجارت تریاک و هروئین از سوی طالبان است. محصولات دهقانان توسط تاجران محلی طالبان به محصولات بزرگتر مبدل شده و از چندین صد پوند به چندین تن میرسد و در برامچه به قاچاقبران ایرانی و پاکستانی به فروش میرسند و آنها از آنجا آنرا به روی زمین قاچاق میکنند. بهرامچه بار ها مورد حمله نیرو های امنیتی و هوایی ایالات متحده آمریکا قرار گرفته است اما گفته میشود که طالبان درین منطقه با سلاح های سبک و سنگین مجهز اند و حتی مردمان آن از سود که از قاچاق مواد مخدر بدست می آورد شهرک بنام حاجی جی ام ک ساخته اند که کمتر از شیرپور کابل نیست. سازمان ملل برآورد کرده است که طالبان تنها از تجارت تریاک سالانه ۴ میلیون دالر بدست می آورد و آن را در تخریبات علیه حکومت افغانستان به مصرف برساند. چند قبل وزیر امور داخله بیان داشت که طالبان سالانه میلیون ها دالر از درک قاچاق مواد مخدر در کشور بدست می آورند.

از سوی دیگر حضور گروههای تروریستی دیگر در بعضی مناطق افغانستان که در تصرف حکومت قرار ندارد زمینه را برای کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر مهیا نموده است. این گروه ها مشترکاً در کنار گروه طالبان و با همکاری شبکه استخباراتی پاکستان ای اس ای به کشت، تولید و قاچاق این مواد ادامه میدهند. مقامات حکومتی افغانستان بار ها اظهار داشته اند که مافیایی بین المللی فقر و نبود زمینه کار، تقاضای بلند مواد مخدر در کشور های منطقه و جهان عواملی اند که سبب افزایش کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان شده اند و گروه های تروریستی از تمامی این عوامل بهره گیری نموده اند.

طالبان در واقع شبکه بزرگ تولید و چاقاق مواد مخدر را از افغانستان سازماندهی میکنند و برای قاچاق آن از شیوه های مختلف بهره برداری می نماید. زنان، اطفال، مردان بی روزگار در سراسر افغانستان قربانی این عمل شوم آنها هستند که با استفاده از فقر اقتصادی آنها را مورد بهره برداری قرار میدهند.

تلاش های حکومت افغانستان برای نابودی این پدیده و جلوگیری از کشت، تولید و قاچاق آن به شدت در ۱۹ سال جریان دارد اما از آنجا که این پدیده به خود شکل جهانی گرفته است نیازمند مبارزه مشترک جهانیان با حکومت افغانستان درین عرصه است.

طالبان از پول بدست آمده از این درک در تقویت سازی شبکه خود استفاده میکنند، سلاح های سبک و سنگین خریداری نموده و در مقابل به تخریبات خود علیه دولت افغانستان و برآورده نمودن اهداف باداران خود استفاده میکنند.

نور ښکاره کړئ

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *

Back to top button