انفجار لوگر نشان دهنده چیست؟

انفجار لوگر نشان دهنده چیست؟

نیلوفر مستعد

شامگاه روز گذشته ولایت لوگر در جنوب کابل-پایتخت، شاهد انفجاری خونین بود که ده‌ها کشته و زخمی و برجای گذاشت. این انفجار درست زمانی رخ داده که مردم برای افطاری دور سفره‌های نشسته و یک روز دیگر از رمضان را به پایان می‌رساندند. به گفته مقامات محلی ولایت لوگر، این رویداد خونین ناشی از انفجار موتر بمب گروه طالبان بوده که در یک منطقه مسکونی و نزدیک شفاخانه منفجر شده است. مسئولان می‌گویند که موتر بمب گذاری شده به عنوان یک موتر کمک رسان وارد محله مسکونی شده و سپس انفجار داده شده است. در اثر این انفجار قدرت‌مند، ده‌ها خانه و یک باب شفاخانه تخریب شده، سقف خیلی از خانه‌ها فرود افتاده و انسان‌های زیادی زیر آوار گیر مانده‌اند. در اثر این جنایت گروه طالبان دست کم 30 تن کشته شده و بیش از 100 دیگر زخم برداشته است و مسئولان محلی می‌گویند که احتمالاً به سبب زیر آوار ماندن افراد زیادی، آمار قربانیان بلند خواهد رفت.

اما آنچه باید به تحلیل گرفته شود، این است که چرا چنین حمله‌ای در شام یک روز ماه مبارک رمضان و آن هم در منطقه مسکونی غیر نظامی رخ می‌دهد و چه هدفی در پشت آن نهفته است.

شکی در این نیست که حمله شام روز گذشته در لوگر شباهت‌های زیادی با حملات پیشین گروه طالبان در نقاط دیگر کشور داشت. این حمله ناشی از موتر بمب بوده و حملات قبلی مشابه نیز در کابل به ویژه رخ داده که نمونه آن را می‌توان در حمله مرگبار سال 1396 در نزدیک سفارت آلمان یاد کرد. همچنان حملات مرگبار مشابه طالبان در شاه‌شهید شهر کابل، حمله مشابه دیگر در ولسوالی پغمان شهر کابل در چند سال قبل که سبب تلفات فراوان گردید.

پس نتیجتاً و عقلاً باید پذیرفت که این حمله از سوی گروه طالبان صورت گرفته است. پرسش دیگر این است که چرا این حمله را طالبان انجام دادند، آن هم درست در نخستین روزی که روند خروج نیروهای خارجی رسما آغاز شده است.

بدون شک ماهیت گروه طالبان با جنایت و قساوت و خونریزی و کشتار و ایجاد رعب و وحشت و دهشت و هراس در میان مردم گره خورده است. این حمله نیز برخاسته از همان ماهیت تروریستی و هراس‌افکنانه طالبان سرچشمه گرفته و حاکی از این است که این گروه نه به صلح باور دارد و نه به آرامش و نه وقع به خواست مردم می‌گذارد و نه حتی به رمضان که ماهی است مقدس و مبارک باور دارد. این گروه که آویزه مقدس جهاد را دستاویز قرار داده و در پوشش آن دست به هر نوع جنایت می‌زند، نه تنها خواست مردم برایش مهم نیست که آن را مخالف سیطره تروریستی خویش می‌داند و در پی سرکوب آن است. در چند روز اخیر مردم در نقاط مختلف کشور خواستار آتش‌بس و ختم جنگ دست کم به احترام ماه مبارک رمضان شده و از این گروه خواسته‌اند که دست از جنایت بردارد، و این حمله پاسخ گروه طالبان به خواست مردم برای آتش‌بس و ختم جنگ بوده تا بار دیگر نخواهند که این گروه تروریستی دست از قتل و کشتار بردارد. گروه طالبان یک ماشین آدم‌کشی مزدور است و توقع صلح از آن به آب در هاون کوبیدن می‌ماند.

نور ښکاره کړئ

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *

Back to top button