علمای اسلام گروه طالبان را خلع مشروعیت دینی کرد

نیلوفر مستعد

چندین سال است که علمای دینی کشورهای اسلامی و علمای دینی افغانستان، در کنفرانس‌ها، اعلامیه‌ها و گردهمایی‌ها، جنگ جاری در افغانستان را حرام و ناروا خوانده‌اند و بر توقف فوری آن تاکید کرده‌اند.

علمای دینی کشورهای اسلامی و علمای دینی افغانستان، بارها گفته‌اند که جنگ جاری در افغانستان هیچ‌گونه ریشه دینی و اسلامی ندارد و باید متوقف شود، چون این جنگ باعث کشته و زخمی شدن انسان‌های بی‌گناه زیادی شده است و مردم افغانستان را نسبت به زندگی ناامید کرده است.

در تازه‌ترین موضع‌گیری، علمای دینی کشورهای اسلامی مانند ترکیه، اردن، فلسطین، مصر، لبنان، عراق و علمای دینی افغانستان نسبت به حرام خواندن جنگ جاری در دکتر شوقی ابراهیم علامه مفتی و عالم نامدار کشور مصر جنگ جاری در افغانستان که طالبان آن را جهاد می‌دانند حرام و ناورا خواند و بر پایان آن تاکید کرد.

مفتی اعظم مصر تاکیده است که تداوم خون‌ریزی، قتل و کشتار مردم در افغانستان به استناد از قرآن مجید، احادیث نبوی و احکام اسلامی به صورت مطلق حرام و ناروا است.

مفتی اعظم مصر، تهدیدهای امنیتی، تجاوز به جان، مال و حیثیت مردم و تخریب‌ دارایی‌های عامه را در افغانستان را از گناهان کبیره خوانده گفته است. عاملان این جرام و جنایت‌ها مستحق عقوبت سخت در دنیا و آخرت هستند.

مفتی اعظم مصر، با استناد از آیات قرآن و احادیث نبوی، تاکید کرد است. قتل یک انسان مساوی با کشتن تمام بشریت و زشت‌تر از هتک حرمت به خانه خدا (کعبه)، در سرزمین حرم و در ماه‌های حرام است.

طالب دیگر خلع مشروعیت دینی شده است.جنگ طالب دیگر مشروعیت دینی ندارد و اعمال آن ها بر خلاف دستورات است. این گروه در بیشترین انفجار ماین های کنار جاده ای، ماین ها در مساجد و حملات انتحاری داشته و خود اعتراف کرده اند.

طالب به هر وسیله ی وحشت آفرینی دست می زند، کشتار مردم به صورت جمعی و انفرادی، انفجار ماین در محلاتی که جمعیت افراد ملکی بیشتر است نمونه های بارزی از وحشت طالبانی را نشان می دهد و طالبها نیز در عملی کردن دستورات بیگانگان دست بالایی دارند.

علیرغم اینکه طالبها در مدارسی درس می خوانند که فقه رایج مطابق با فقه امام اعظم می باشد اما بحث های عقیدتی در این مدارس بیشتر متکی و تحت تاثیر افراطی های تکفیری قرار دارد. و این باعث می شود که خشونت را به آن ها بیاموزند. طالب جهاد خود را تابع زمان و مکان نمی سازند و در هر موقعیتی دست به خشونت می زنند.

با آنکه این گروه خود را پیرو فقه ابوحنیفه می دانند اما در عمل پیرو فقه سنت گرای وهابیان هستند. طالب اساسا با نام زیارت معتقد نمی باشند و آن را شرک می پندارند. و حتی الامکان این مکان ها را منفجر می کنند. در برخی موارد که هدف اصلی آن ها کشتن افراد خاصی می باشد و تعدادی از افراد بی گناه نیز کشته می شوند، بیان می دارند که گناه کار به دوزخ و بی گناه به بهشت می رود.

در برخی از حمله های انتحاری شان که تعدادی از غیر نظامیان کشته می شوند، طالب مسئولیت آن را نمی پذیرند. در حالیکه مسوول تمامی رویدادهای انتحار، انفجاری و حمله به مکان های مقدس کار همین ها است . تنها هراسی که طالب دارد این است که از خشم مردم افغانستان می ترسند.

در حال حاضر بیش از 5 میلیون طالب دینی در پاکستان آموزش می بینند و این مدرسه ها از سوی سازمان استخبارات و ارتش پاکستان حمایت می شوند و آن ها را به اهداف ضد و تشویق به اسلام افراطی آموزش می دهند. طالب فرزندان وهابیت با همان عقاید و خشونت وهابی به کشتار و قتل مسلمانان میپردازند. و از اسلام می خواهند چهره ای زشت به نمایش بگذارند.

نور ښکاره کړئ

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *

Back to top button