وفا به عهد یکی از نشانه های ایمان است

عارف نظری

“پیر پیمانه کشِ من که روانش خوش باد

گفت پرهیز کن از صحبت پیمان شکنان”

خداوند بزرگ در قرآن کریم، خود را باوفاترین می شمارد و می فرماید:

«وَ مَنْ أَوْفی بِعَهْدِهِ مِنَ اللّهِ؛ چه کسی به پیمانش پای بنداز از خداست.

همچنان بندگان مؤمن خود را به وفاداری و پای بندی به تعهداتشان فرا می خواند و از نقض عهد و بی وفایی بازمی دارد. خداوند در آیه ای با بیان نشانه های خردمندان حق جو بیش از هر چیز، وفای به عهد و پیمان را گوشزد می کند: «الَّذینَ یُوفُونَ بِعَهْدِ اللّهِ وَ لا یَنْقُضُونَ الْمیثاقَ؛ آنها کسانی هستند که به عهد الهی وفا می کنند و پیمان را نمی شکنند». (رعد: 20)

و در جای دیگر میفرماید: اگر با دشمنی پیمانی بستی تا او را در پوشش پناه خویش بگیری، به پیمان خویش وفادار بمان و ذمه ات را با امانت کامل پاس دار و جان خود را سپر عهد و پیمان خویش قرار ده که در میان واجبات الهی، هیچ موضوعی همانند وفای به عهد در میان مردم جهان، با تمام اختلافاتی که با هم دارند، مورد اتفاق عمومی نیست. تا آنجا که مشرکان نیز پیش از مسلمانان در روابط خود بدان پای بند بودند؛ زیرا از پی آمدهای پیمان شکنی خاطرات تلخی داشتند.

با این بیان خواستم تعهد شکنی مدعیان دروغین اسلام را که هر روز زیر نام دین جنایت میکنند بازگو کنم. وقتی طالب مدعی جهاد و خدمت به دین است، چرا این ارشادات الهی را نادیده میگیرد. قبل از شروع عید فطر گروه طالبان اعلام کردند که در سه روز عید آماده آتش بس اند و به تمام جنگجویانش در سراسر کشور دستور داده اند، تا در برابر مخالفان داخلی عملیات های تهاجمی شان را توقف دهند. اما از شروع آتش بس تا سوم عید این گروه ۱۸ بار آتش بس را در ۱۸ ولایت نقض کرده و ۲۱ غیر نظامی را بقتل رسانیده ۳۳ غیر نظامی را مجروح کردند. و به تعبیر قرآن طالب مصداق همان منافقان صدر اسلام اند، که دین ابزار بود برایشان. تصور طالب و حامیان تروریست پرور آن این بود که با خروج نیروهای بین المللی می‌توانند به اهداف شوم شان میرسند. اما سربازان سربکف و نیروهای شجاع و بیدار امنیتی تمام حملات وحشیانه ای طالب را دفع و خسارات هنگفتی به این گروه وارد نمودند. و این نقطه عطفی‌ست که نیروهای نظامی ما بدون نیروهای خارجی از نظام و دستاورد های ۲۰ سال پاسداری خواهد کرد. افغانستان جدید پذیرش تفکر منحط و سیاه طالبانی را ندارد. مردم افغانستان تسلیم افراطیت امارت طالبانی نخواهد شد. دنیا تعهد شکنی این گروه را رصد می‌کند.

تا خروج نهایی شان دنیا متعهد به همکاری با نیروهای امنیتی افغانستان است. خروج نیروهای خارجی فراموشی افغانستان و سپردن این کشور به طالب و گروهای افراطی چند ملیتی نیست، بل فصل تازه‌یی از روابط و همکاری میان افغانستان و دنیاست. حضور هئیت های حامل پیام جوبایدن رئیس جمهور امریکا و تعهد به ادامه کمک نظامی و اقتصادی و حمایت از دستاورد های دو دهه اخیر و دوام کمک های توسعه‌ای به افغانستان و حمایت بین‌المللی امریکا از روند صلح نقطه اعتماد و اطمینان در روابط دو کشور است. جامعه بین‌المللی حمایت از روند مردم‌سالاری و نظام های مبتنی بر اراده مردم را قطعا تقویت می‌نمایند. دنیا تکرار تجربه تلخ دهه نود را نخواهد کرد.

نور ښکاره کړئ

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *

Back to top button